Prof. Dr. Alexander Gröschner

Head of the Chair
Alexander Gröschner, Univ.-Prof. Dr
Lehrstuhl Schulpädagogik und Unterrichtsforschung
Lehrstuhlinhaber
Room 304A
Am Planetarium 4
07743 Jena
Vita
Research Interests
Publication Record

Publication recordpdf, 239 kb · de

Presentationspdf, 248 kb · de

Recent publications:

Caruso, C., Harteis, C. & Gröschner, A. (Hrsg.) (2021). Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken. Wiesbaden: Springer VS.

Gröschner, A. (2020). Praxisbezogene Lerngelegenheiten am Beispiel lernwirksamer Unterrichtskommunikation. »Bewegungen« in der Aus-, Fort- und Weiterbildung von Lehrpersonen. In I. von Ackeren et al. (Hrsg.), Bewegungen – Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (S. 239–253). Opladen: Barbara Budrich.

Gröschner, A. & Hascher, T. (2019). Praxisphasen in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In M. Harring, C. Rohlfs & M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik (S. 652–664). Münster: Waxmann.

Gröschner, A., Schindler, A.-K., Holzberger, D., Alles, M. & Seidel, T. (2018). How systematic video reflection in teacher professional development regarding classroom discourse contributes to teacher and student self-efficacy. International Journal of Educational Research, 90, 223–233.

Gröschner, A., Schmitt, C. & Seidel, T. (2013). Veränderung subjektiver Kompetenzeinschätzungen von Lehramtsstudierenden im Praxissemester. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 27(1-2), 77–86. DOI: 10.1024/1010-0652/a000090

Kiemer, K., Gröschner, A., Pehmer, A.-K. & Seidel, T. (2015). Effects of a classroom discourse intervention on teachers’ practice and students’ motivation to learn mathematics and science. Learning and Instruction, 35(2), 94–103. doi:10.1016/j.learninstruc.2014.10.003

Kleinknecht, M. & Gröschner, A. (2016). Fostering Pre-service Teachers’ Noticing with Structured Video-Feedback: Results of an Online- and Video-Based Intervention Study. Teaching and Teacher Education, 59, 45–56.

Schindler, A.-K., Seidel, T., Böheim, R., Knogler, M., Weil, M., Alles, M. & Gröschner, A. (2021). Acknowledging teachers‘ individual starting conditions and zones of development in the course of professional development. Teaching and Teacher Education. Online First: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103281External link  

Ulrich, I. & Gröschner, A. (2020) (Hrsg.). Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende. Edition ZfE, Band 9. Wiesbaden: Springer VS.